Szukaj na tym blogu

niedziela, 20 grudnia 2020

Ego

Ego znaczy Ja. Ja jestem najważniejszy, jednakże to jak traktujemy innych mówi o nas wszystko. Czynni alkoholicy, ja również mają zaburzone postrzeganie siebie i otoczenia, jest to spowodowane występującymi w alkoholizmie mechanizmami:

- iluzji i zaprzeczeń. 

-rozproszonego "Ja"

-nałogowego regulowania uczuć

W uzależnieniu okłamujemy samych siebie, ja też siebie okłamywałem. Zawsze potrafiłem znaleźć argument, który potwierdzał, że " moja racja jest najmojsza'... 

Alkoholicy są skrajnymi Egoistami, Egotystami i Egocentrykami, ja też taki byłem i nadal jestem.

 Egoizm to nadmierna albo wyłączna miłość do siebie, przy czym w alkoholizmie i innych uzależnieniach jest to warunkowane przez mechanizm rozproszonego ja. Po zażyciu substancji miałem poczucie siły, niezniszczalności i kochałem siebie, w świecie w którym nikt mnie nie kochał i nie rozumiał.  Egoista kieruje się przeważnie własnym dobrem i interesem, nie zwracając zbytniej uwagi na potrzeby i oczekiwania innych. Alkoholikiem kieruje jedynie obsesja picia, wszystko jest nakierowane na myśl "będę mógł się napić". Jednocześnie alkoholik jest egotystą. 

Egotyzm to pęd do utrzymywania i rozwijania korzystnej opinii o własnej osobie. Zazwyczaj towarzyszy mu wyolbrzymiona pozytywna opinia o swoich cechach osobistych i własnej ważności. Zazwyczaj zawiera intelektualne, fizyczne, społeczne i inne typy przeszacowania. Egotysta ma obezwładniające poczucie centralności własnego 'Ja' i swoich przymiotów. Egotyzm oznacza umieszczanie siebie w centrum własnego świata, bez baczenia na innych - nawet osoby kochane lub uważane za bliskie - chyba że na warunkach ustalonych przez egotystę. tak dokładnie zachowuje się czynny alkoholik wszystko podporządkowuje pod siebie i swój nałóg.

Egocentryzm to tok rozumowania, który polega na centralnym umiejscowieniu własnej osoby w świecie. Niezdolność do tolerowania innych poglądów i postaw niż własne. Egocentryk postrzega świat wyłącznie z własnego punktu widzenia, poprzez absolutyzowanie własnych doświadczeń, obserwacji i przemyśleń, przy równoczesnym marginalizowaniu opinii pochodzących od innych osób. Nie przyjmuje do wiadomości innych opinii nawet w sytuacji, gdy są o wiele lepiej uzasadnione niż jego własne. Jest głęboko przekonany, że świat funkcjonuje zgodnie z jego mniemaniem lub że najlepiej by było, gdyby tak właśnie funkcjonował – na tej podstawie określa własne relacje z otoczeniem. Wynikiem takiego rozumowania egocentryka jest pogląd, iż wszyscy ludzie powinni postępować zgodnie z jego wolą i przekonaniami.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz